Kárókatona
Mint természetbarát, gyakran járok a Szigetköz végtelen kacskaringós ösvényein, és távcsövem segítségével igyekszem lerántani a leplet az ezerarcú madárvilág féltve őrzött titkairól. Kirándulásaim során olyan gondolatok is eszembe jutnak, melyek talán a Kedves Olvasó számára is érdekesek lehetnek. Egy ilyen csokrot szeretnék átnyújtani ezzel az írással, mely a kárókatonák köré csoportosul.
Gyakran szembesülök azzal a szomorú ténnyel, miszerint többen gyűlölik a 90 cm hosszú madarat, mint ahányan ismerik. A horrorfilmekbe illő történetekről híres rémség messze nem szolgál rá a rosszhírére. A horgászok gyakran orrolnak rá, mivel nem vegetáriánus. Ez bizony igaz, jelentős halmennyiség csúszik le a torkán, de bevallom nem értem a pecásokat. Édesapám közel fél évszázada áztatja zsinórját a szigetközi holtágakban, de Ő nem kizárólag a halért megy ki. Úgy gondolja, a türelem sportja kikapcsolódás számára és a szabadidejében kellemes elfoglaltságot jelent. Hajnalban már ott kuporog botjai mellett és élvezi a csendet, nyugalmat. Amikor egy jégmadár szállt 5 m-es horgászbotjára, mozdulatlanul merengett el a repülő smaragd szépségében. Természetesen a zsákmányolt hal mennyisége befolyásolja, de nem egyenes arányban határozza meg elégedettségének fokát.
Talán ezért nem jár a halastavakba vagy éppen egy-egy nagy bevásárlóközpontba, hol az uszonyosok széles választékát tárnák elé. Aki esetleg csak halért megy a vízpartra, már adtam neki egyből két jó tippet. De a többség szereti a csendet, nyugalmat, hajnali ködöt, azaz a természetet. Márpedig, ha így van, nem értem miért éppen szegény kárókatona kerül lőtávolságba. Mint erdőjáró gyakran visz az utam folyók partján és látom eldobált kukacos dobozok, üres sörösüvegek vagy műanyag zacskók hevernek szerteszét a horgászhelyeken. Egy-egy jobb ízlésű természetbarát szíve ilyenkor összerándul és hányingere támad. Vagy el tudunk képzelni egy kikapcsolódásra vágyó pecást, miként a szemétdomb tetején ülve jól érzi magát? A Mosoni-Duna partján járva bizony cigi csikkek sora bele van nyomva a kiszáradt fába. A korzó szórakozóhelyének főnökét megkérdezhetnénk Ő is elmesélhetné, miként hordtuk lavórral a vizet egy izzó fára a vendéglő mellett. A mosonmagyaróvári tűzoltóság is mesélhetne 2004-ből mikor később érkeztem, és már ők oltották a tűzet.
Ha jól tudom ilyeneket kormoránok nem igazán tesznek. Márpedig a fenti problémák némi odafigyeléssel orvosolhatóak lennének. A vízpart szerelmeseivel való beszélgetése során az is kiderül, hogy nem szeretnék tejben-vajban fürdetni az árammal pusztító illegális gonosztevőket. Talán ezek is okoznak némi hatást az uszonyosokra. Sorolhatnám még a sort a terepen motorjukat bőgető crossmotorosokkal vagy a csend megszállottjaival csöppet sem foglalkozó vad motorcsónakosokkal. Ők igazán a horgászok ellenségei. A kárókatonák viszont csak teljesítik a törvényt. Az Isten, Természet, Uralkodó Erő által hozott törvényt áthágni lehetetlen. Ha eszik, él, ha nem kimúlik. Ők csupán esznek, mint mi. Valakit korholtunk már azért, mert éhes volt? Ugye nem? Ez a törvény. Igaz, hogy alapjában véve árt nekünk. Mivel megeszi a halat.
Hermann Ottó felfogása - a hasznos és káros madarak megkülönböztetéséről – az Ő korában még helytállónak mondható feltételezés volt. Azóta viszont eltelt jó pár év. Szerencsére a körülményeink megváltoztak és a mindennapi kenyerük legtöbb horgásznak biztosítva van. A fogott hal mennyisége ritkán befolyásolva éhességük fokát. Azt viszont már aggasztónak találnám, ha az uralkodó erők is rangsorolnák az élőlényeket a Földre gyakorolt hatásuk által. Én nagyon rettegnék, mert attól tartok a feketelista elején állnánk.
Egyet kérem, ne felejtsünk el. A kárókatonák már nagyon hosszú ideje élnek a természettel összhangban. Lehet, hogy eszi a halat és ürüléke marja a fát, de megtanult környezetével harmonikusan élni. Kérdezem én, ha ezen az úton maradunk és golyóval keresünk megoldást, biztos, hogy addig maradhatunk fenn a Földön, mint a kárókatonák? Biztos, hogy vele van a baj? Ő fogja-e előbb kihalászni a halat és lemarni a fát vagy mi szennyezzük be a vizet és írtjuk ki az erdőt?
Madárbaráti üdvözlettel:
Nagy Kornél
Ha nem akarsz lemaradni:
Értesülj a legfrissebb történetekről első kézből ott, ahol akarod!
Legfrissebb történetek:
2024-11-23
|
Novella
Egy fiatal férfi randevúra hívja az ismert színésznőt.
2024-11-22
|
Novella
Ebben a rövid történetben egy idős bácsi jelenik meg a kertvárosi kis kocsma ajtajában kutyájával....
2024-11-19
|
Novella
Édesanyja és unokabátyja szexualitásának egy kislányra gyakorolt hatása.
2024-11-18
|
Novella
Egy tanárnő igyekszik meggyőzni tanítványát, végül saját csapdájába esik.
2024-11-17
|
Novella
A helyszín Argentína.Miguel és párja Sofia életük versenyére készülnek.Vajon győzelmet vagy...
Friss hozzászólások
Legnépszerűbb írások:
2010-09-23
|
Egyéb
Barbara, Kedves!<br />
A villamoson láttam meg a nevetésedet, mintha csak Te lennél, akkor...
Hasonló történetek
Ez a lány az egész életét maga irányította, olyan magabiztosnak tűnt, hogy azt bármelyik férfi elirigyelhette volna. Most mégis éreztem benne valami bizonytalanságot. Egy pillanatra megálltam és éreztem, hogy remeg alattam. Megsejtettem, hogy ez nem csak a szeretkezésünknek szól. Tartott valamitől. Elemeltem a fejem és az arcára néztem. Már csak egy fiatal lány volt, pont olyan, mint bármelyik...
Beküldte: Anonymous ,
2004-05-02 00:00:00
|
Egyéb
Elkezdtünk beszélgetni, kiderült hogy a neve Laci, és hogy 21 éves. Nagyon megtetszett nekem, és úgy éreztem, hogy én is neki. Ahogy beszélgettünk, egyszer csak a keze a lábamon volt, és simogatott, nagyon jól esett, már akkor éreztem, hogy köztünk nem lehet csak egy kaland, ennél több kell nekünk...
Hozzászólások
Ha már egy cinegével többen éneklik a nyitnikék című örökzöld slágert februárban, olyan dolgot tettünk, melyet büszkén állíthatunk példaként mások elé.
Köszönöm szépen, hogy leírtad a véleményedet. Nagyon-nagyon örülök, hogy itt a fórumon is látszik, őrizzük még a madarak szeretetének tűzét.
Baráti üdvözlettel:
Kornél
Bevallom, amikor ilyen témakörű írással merészkedtem a nyilvánosság elé, főként az általad vázolt válaszokat vártam. Ugyanis, ilyenek vagyunk. Igaz, az olvasás során átsiklottak szemeid azon a történetben is megírt fontos tényen, miszerint és engedd meg, hogy idézzem.
"...ezért nem jár a halastavakba vagy éppen egy-egy nagy bevásárlóközpontba, hol az uszonyosok széles választékát tárnák elé. Aki esetleg csak halért megy a vízpartra, már adtam neki egyből két jó tippet. De a többség szereti a csendet..."
Tehát, a fenti gondolatsort főként a természet által uralt szabad környezetre illőnek találtam.
A nagyüzemi halgyárakra és konkrét halastavakra alkalmatlanok!!!
Pl. Komárom-Esztergom megyében nem egyszer jártam úgy, hogy hangos dörrenésekkel riasztották el tollas barátainkat a jóízű lakomázásoktól. Persze azt se felejtsük el, hogy a kormoránok halfogyasztásának, ami a közhiedelemmel ellentétben csupán 40 dkg/fő/nap és ennek jelentős részét úgymond "szemét halak" teszik ki.
De természetesen ettől függetlenül a gazdasági érdekeknek hanyat kell feküdni (ezért jó a szélerőmű!)a külön halkitermelésre létrehozott intézményekben.
Viszont, ahogy az írásban is megfogalmaztam, fontos szerepet szánok a természet szabályozásának. Szintén igazi emberi megnyilvánulás, mikor a sok szúnyogra és esetleg egy-egy siklóra, kígyóra panaszkodunk. Igazán civilizált gondolkodásmódra vall, miszerint a szúnyogot távolítsuk el, mert az megcsíp minket, a kígyót írtsuk ki, mert egyesek szerint veszélyes stb.
Ha már a horgászokat említjük, egyszer elvittem egy srácot túrázni a Szigetközbe. Ő nagy pecás volt és csak hírből ismerte a kormoránt. Szembesítettem a számomra csodálatra méltó lénnyel és a távcsöves szeme láttára nyelt le egy halat. Komolyan mondom, az ott átélt élmény hatása alá került és nem bánta, hogy zsinórlógatás helyett tollas barátaink megfigyelésének szentelte aznapját.
Az viszont biztos, hogy mint természetvédő gyakran kerülök szembe az emberek gondolkodásával. Az önös érdekeinken túl való természet szolgálása sokak szemében jelent szálkát. Már pedig, mikor óvodákba, iskolákba madárodút vittünk és ajándékoztunk nekik, akkor és máskor sem semmi gazdasági előnyünk nem született, csupán jól esett egy picit segíteni megóvni szeretteinket.
Abban viszont biztos vagyok, hogy az esetleges egy-egy területen való nézeteltérés ellenére Ti is és mi is a magunk módján a maradék zöld övezetek megkímélésére és megóvására törekszünk!!!
Baráti üdvözlettel:
Nagy Kornél