A tejeskanna
(Régi történet, Anyukám emlékére)
Az asszony bekukucskált a csipkefüggöny mintái közt, de nem látott mozgást a lakásban. Az udvar végében elhallgatott a fűrész, a legény csak a fejét fordította arra, amikor rákiáltott:
- Örzse néni, tegye le a tejet oda az asztalra, én majd ránézek. A tekintetes asszonynak el kellett menni, de nemsokára megjön.
- Jól van Jani, rád bízom, de fő’ ne döntse ám a macska! - helyezte el a veranda asztalára a kétliteres, öreg zománckannát.
- Na, az Isten megálggyon!
- Ne féljen, vigyázok. Isten áldja Örzse néném!
A fűrész harsoghatott tovább és fogai alól spriccelte előre-hátra az illatos, finoman morzsált fűrészport.
Hamarosan jött is a fodrász csinos kis felesége. Látta pár házzal arrébb a távozó tejesasszonyt, de nem lett volna értelme visszahívni, mivel a maga előtt tolt babakocsi őt kissé akadályozta a sietős haladásban.
- Kezét csókolom Aranka, vigyáztam, nehogy bajt csináljon a macska!
- Köszönöm Jani, jó reggelt! Mégsem sikerült megelőznöm Örzse nénit. –
Kedvesen rámosolygott a fiúra, aztán ölbe vette a kislányt és bevitte a kannát is.
Amíg átöltözött, a tej is felforrott. Mosogatás közben elgondolkodott, hogy hány kisgyereket táplálhattak már ebből a kannából? Az oldalán és a fedelén, több helyen lepattogzott a kék zománc. Amikor először meglátta a tejesasszony kezében, az jutott eszébe, hogy egy szép újat kellene venni és odaadni neki, hogy inkább abban hordja ide naponta a tejet. De hamar elvetette az ötletet, mert akkora becsben és patyolat tisztán tartotta Örzse néni a vénséges edényt, hogy kár lett volna megbántani.
Estefelé fogta a kannát, gondolta hazaviszi, hisz úgyis be kell szólnia Örzse néni szomszédjához, hogy pénteken több tojásra lenne szüksége a szokásosnál. Végh néni éppúgy házhoz szokta hozni a 10-20db tojást, mint a szomszédasszonya a napi tejet és a heti 1kg túrót, fél liter tejfölt, negyed dkg vajat.
A pénteki piacra néhányan nem is jutottak el a friss áruval, mert a megszokott helyekre bemenve útközben túladtak rajta. A polgárasszonyok ugyanattól a termelőtől szívesen vették a gusztusos, finom tejterméket, tojást, sőt, egymásnak ajánlották a köztudottan megbízható termelőket.
Ők pedig büszke öntudattal feleltek meg az elvárásoknak, vigyáztak a tisztaságra, minőségre és rendszeresen megjelentek a legtöbbször előre megrendelt termékeikkel. Jól tudták: aki nem egészen tiszta csomagolásban, vagy gyenge minőségű ˝portékát˝ szállított, azt nem hívják többé.
A borbélynak un. abonált kuncsaftjai voltak a termelők. Megállapodtak a havi 4-8 borotválás és egy hajvágás ellenértékének megfelelő természetbeni fizetésben. Ha az kukorica és gabonaféleség volt, azt a betakarításkor szállították. Ezért aztán a tekintetes asszonyka is tarthatott hízót az ólban, és hetente süttethette a maga dagasztotta kenyeret. Akinek tellett arra is, annak a cselédje végezte ezt a munkát, de a saját hízlalású disznó vágása és az otthon dagasztott kenyér süttetése minden háztartására valamit is adó polgárasszony megszokott gyakorlata volt.
Nem derogált az sem, ha oda kellett állni a dagasztóteknő mellé, de még a moslékos vödröt megfogni sem.
Ha a háztól a borbélyhoz járt szépítkezni az „ember” vagy a gyerek, és ha a konyhára valóval is tudtak azért fizetni, akkor arról is feljegyzést készítettek, és beszámították az év végi elszámolásnál. Ezért aztán ritka esetben kellett előkerülnie a bukszának, mégis gazdát cserélhetett a termés a szolgáltatással vagy más árúval.
(Messzire vezetett ez, nem is tartozik szorosan a történetünkhöz, hogy a csak néhány aprójószágot tartó, de pénzforrással nem rendelkező családok a bótba párszem tojást vittek, hogy néhány dl petrót, negyed kg sót, vagy cukrot kapjanak érte.)
Örzse mama is minden reggel házakhoz hordta a még tőgymeleg, habzó tejet, és péntekenként - fedeles kosarában - a gusztusos tejfölt, túrót, és időnként friss tejszínt vagy vajat is. A tejen és tejterméken túladni neki nem okozott gondot. Örzse néninél minden ragyogott, mint ez a százéves, itt-ott leütött zománcú tejeskannája is.
A Főszegen az ő háza volt előbb, közvetlenül utána a tojásos Véghéké. De Aranka a kaput zárva találta, csak a borzas kiskutya futott oda a tisztára söpört udvaron át, kötelességtudóan csaholva.
Egy ideig várakozott, elnézegette az ápolt, ferdén állítgatott téglákkal csipkézett szemet gyönyörködtető virágágyakat, a gondosan karóhoz kötözött rózsafákat, az ereszhez felfuttatott estikét. De minden csendes maradt, a kutyus elfogyó vakkantásait leszámítva.
Emberi nyelvre lefordítva kb. azt közölte Bundi okos kis pofája: ˝értsd már meg hogy, elment az asszonyom!˝
Gondolta, megrendeli a tojást Véghéknél és legfeljebb, elbeszélget, míg megjön Örzse mama. Nem igazán örült, jobban szerette volna kerítésen keresztül lebonyolítani a dolgot. Mégis jobbnak tűnt bemenni - bármennyire barátságtalan is ez a porta - mint a poros utcán várakozni.
A két ház közti különbség önmagáért beszélt. Itt nem láthatott egyetlen szál virágot sem. Ha csak az ajtó közelében, egy dézsában kókadozó leandert nem számítja. Azt rendes gazdaasszonyok a jó idő beálltával ki szokták ültetni a telelő dézsából, hogy a gazdag kerti földből tápanyaggal töltődhessenek fel a nyár folyamán. Gyönyörű rózsaszín vagy fehér virágaival hálálja meg a gondoskodást a fácska. Ezen két árva rózsaszín csomócska panaszolta a világnak, hogy az ő gazdasszonyának erre nem jutott ideje. A tyúkok, kacsák rikácsolva rebbentek szét a kopasz, sáros udvaron átszáguldó csimbókos házőrzőtől megrémülve.
Kezét a kötényébe törölgetve sietett elő Véghné, zsíros arcán szétterülő mosollyal. Amikor a kisajtót kinyitotta a vendég előtt, szeme azonnal megakadt a kannán, és ezt a mosolyt mintha egy hirtelen előkerülő láthatatlan kéz letörölte volna. A szemöldöke felszaladt, a homlokán
fénylő hurkácskákká rándult a bőr.
Aranka óvatosan lépegetett mellette - magas sarkú cipőjét az elsüllyedéstől féltve a nyomasztó illatú pitvar felé.
- Mit akart magácska ezektül-e? - intett a szomszéd ház felé határtalan megvetéssel.
- Csak a tejeskannáját akarom beadni Örzse néninek, hogy holnap legyen miben. - jutott el a magyarázat feléig, amikor a kezéből a csillogó régiséget szinte kitépte a paprikás színűre váló asszonyság.
- Ezt-e? Még hogy az Örzse kannáját! Ezt, ugyan sehová se viszi angyalom! Ez itthun van má’!
- De …- próbálkozott volna a szelíd asszonyka, ám belefojtották a szót.
- Nédda, Aptya! Meglett az elveszett! - és diadalmasan emelte magasba az ósdi kincset.
- Ehun van-e, rajta az ütődés, amirül ezer közű is megismerem! – mutatott a sok zománcíjas folt közül egyre.
- Akkor én most mit fogok mondani? … Talán maguknak kellene ezt egymás közt … -
- Menjen oda nyugodtan, tuggyák azok, hogy bűnösök. Szavuk se lesz.
- Én mégis átvinném és megmondanám…
- Ezt ugyan nem! Ezek tolvajok! Örülök, hogy végre a kezemben van! Ezt ki nem adom többet! Mámoros diadallal nézegette a meglelt jószágot, meg se kérdezve a vendégétől, hogy igazából mi járatban is van náluk.
Aranka tétovázva indult el, a tócsákat kerülgetve és a tojásról meg is feledkezett. Örzse nénit szerette, az mindig kedveskedett valamivel a kislány kora óta ismert fiatalasszonynak. Válogatott zöldséget adott neki a piacon, vagy egy-egy szép piros almával, néhány szál virággal toldotta meg a vásároltakat.
A kapu már nyitva fogadta. Az ajtó függönyét felemelve megszeppent hangon köszönt be a köztudottan szelíd, kedves asszonysághoz.
- Nahát, ilyen kedves vendég! - törölte is már a széket Örzse mama.
- Köszönöm, nem ülök le. Amiért jöttem, azt meg … nem is tudom, hogyan mondjam meg ...!
- A kannát bevitte hozzájuk!? – Csapott le rá Örzse asszony.
Mintha darázs csípte volna meg. Szisszent egy nagyot, ugrott az ajtó felé, aztán mégis mintha meggondolta volna, kérdezve kezdte magyarázni:
- Minek köllött magának ezekhő a mocskosokhó az én kannámmal bemenni? - hangja egyáltalán nem a nyugalmáról árulkodott.
- Nem tudtam ide bejönni … és honnét tudhattam volna!? - Próbált szabadkozni az ámuló Aranka, és nagyon kellemetlenül érezte magát ebben a lehetetlen helyzetben.
- Igaza van lelkem. Majd én elrendezem! - és az ajtó mögül felkapta az ott dolga végeztével ártatlanul támaszkodó söprűt, azzal felfegyverkezve fordult ki az ajtón, hirtelen fúriává váltózva, láthatóan megfeledkezve a kedves vendégéről.
Az riadtan utána sietett, de szólni már nem volt kinek, mert mire Örzse asszony kiért a kapuhoz, már az embereik is előkerültek, és a legcifrább díszes jelzők röpködtek a levegőben egyre erősödő hangerővel. Véghéket nem kellett előcsalogatni, mert a kerítés mögül lesték a szomszédban megszülető hatást, ami a sok éve befedett parázsról végre lesöpörheti a hamut. Fenyegetően nyomultak egymás felé.
Mire Aranka kioldalazott valahogy a kisajtón, hogy mielőbb eltűnjön innét, már össze is csapott a két szomszédvár. Valami nagyot reccsent. Az első ˝jaj˝-ra még hátranézett. A kép, amit látott, még gyorsabb távozásra késztette. Végh kaputámasztóval futott Örzse néni férje felé, a levegőben fél tégla repült, Véghné feje már vérzett, és az ártatlan tejeskanna csörömpölve, zománchíjas foltjait szaporítva esett le a kitéglázott járdára.
Azt már futtában, az ordítozáson és jajveszékelésen áthatolva hallotta csak, hogy a szegény, kiszolgált jószág a fülét ütemesen a földhöz verve elindult a lejtőn, majd veszett sebességig fokozva a gurulással járó csattogást, a vízelvezető árokba zuhant. Ott elhallgatott, többé nem avatkozva bele a hangzavarba.
A pár háznyira lévő gyógyszertár előtt állt meg a rémült asszonyka. Kis retiküljéből zsebkendőt vett elő, megtörölte az arcát, ami legutóbb kenyérdagasztáskor volt ilyen verejtékes, aztán a kalimpáló szívére szorította a kezét. Meg kellett támaszkodnia a bejárattal szemben, a földbe vert karókra erősített alacsony korlátban, ami a kerékpárok megtámasztására szolgált.
Már rézsűtősen sütött a lenyugvó nap. Gépiesen követte szemével, amint egy fénysugár a csilingelő hanggal kísérve, a nyíló ajtó üvegén megvillanva, nagy ívet rajzolt az apró, remegő lábai előtt.
- Lehetetlen hogy ébren vagyok - futott át rajta a kissé dühös gondolat.
- Rosszul van Aranka, kérem? - lépett hozzá valaki, akinek először csak a betétes cipőjét és a rajta végződő, élesre vasalt fehér nadrágját látta.
- Halott sápadt tetszik lenni! - Az aggódó, udvarias hangra nézett csak fel. A férfi leemelte a kalapját, összevágta a bokáját, míg biccentve, kutatóan nézett rá.
- Nem, köszönöm Béla, már semmi bajom, csak egy kicsit megijedtem.
Kínos, tétova mosolyféle jelent meg az arcán. Távolról hallatszott a csatazaj.
- Ezektől? - intett arrafelé Béla megvetően.
- Nem jönnek azok közelebb, nincs ok aggodalomra!
- Igen, de én onnét jövök … Valami reccsent is, míg szaladtam ---
- Ó! Szörnyű! Így már értem. Elkísérhetem?- mosolygott a fiatalember, és magában megállapította, hogy milyen ijedősek ezek a fiatal hölgyek!
- Köszönöm, nem szükséges - rebegte, és már bánta, hogy rajtacsíphette ez a fiú az ijedelmén, kis butának hiheti most. Mégsem volt kedve magyarázkodni. Még mindig kalapáló szívvel indult a házuk felé.
Béla nézett utána, a fejét csóválta, míg visszahelyezte rá a szalmakalapját. Távolról öblös hang szitkai hallatszottak, női visítással és tompa nyögésekkel keveredve.
Aranka otthon a mellére szorította a kislányát. Egyre a vérző fejű harcias asszonyságot látta maga előtt, meg hallani vélte a reccsenő zajt, a jajveszékelést.
- Remélem, nem ütik agyon egymást! - mondta az őt nyugtatgató férjének.
Másnap egy vadonatúj tejeskannával állított be Örzse néni. Szeme alatt, kézfején kék-zöld foltok.
- Ne haragudjon rám Örzse néni!
- Maga ne haraguggyon miránk lelkecském! - nyugtatta az aggódó asszonykát.
- Figyelmeztetnem köllött vóna előre. Má’ az öregapámék is haragba vótak ezekkel a koszosékkal. Lesték mindig, hogy mibe köthetnének bele. Valahun elkeveredett a szutykos kannájuk, akkoriban ezer ilyen vót a faluban. Én az enyimet megtakarítottam. Vásott vót, de tiszta. Kitanáta, hogy az, az üvéké. Egyszer is megtámadott má’ érte. Azúta tolvajok is vagyunk. De most bevertem azt a koszos fejit. Egyhama’ nem állja el az utamat.
- Örzse néni. Azt tudja még valaki, hogy min vesztek így össze? – állt meg az ajtóban Aranka férje.
- Hát a tejeskannámon…
- Nem, nem most. Akkor, régen, először.
Örzse néni megvonta a vállát.
- Tuggya azt má’ a fene! – átvette a fiatalasszonytól az üres kannát és elmenőben visszaszólt: - Ippen itt vót az ideje má’ az új kannát befognyi. Na, Isten velük, hónap hozom a téfőlt- túrót. Vaj köll-e?
- Igen, legyen szíves 20-25 dekát hozni.
Ahogy a veranda három lépcsőjén lebicegett – mint egy háborús rokkant – csak néztek utána némán. Amikor eltűnt a kapu irányába, a fiatalok előbb hosszan egymásra néztek, aztán a férfi átkarolta a háborús bűnös kis feleségét, mert a kirobbanó nevetéstől elgyengült lábai össze akartak csuklani.
Aznap este hárman el kellett menniük arra, a babakocsiból nézegető kislánnyal nagypapanézőbe indulván. Véghné virító kötéssel a homlokán ballagott át az udvaron a rozoga kertajtó felé. Valamiért a mellette sunnyogó kutya oldala felé bökött barátságtalanul a faággal, amire támaszkodva a bal lábát furcsa mozdulatokkal húzta a másik után.
A ház előtti árokban háborítatlanul feküdt a lelkét kilehelt, néhai tejeskanna.
Ha nem akarsz lemaradni:
Értesülj a legfrissebb történetekről első kézből ott, ahol akarod!
Legfrissebb történetek:
2024-11-06
|
Sci-fi
Az ősi idegenek elmélet szerint sok ezer évvel ezelőtt okos földönkívüliek látogattak a bolygóra...
2024-10-26
|
Történetek
fordítás .... Eredeti történet: GESPRÄCHE .... Szerző: MixedPickles .... Literotica; 2015<br...
2024-10-24
|
Novella
Szandra első felnőttfilmjét forgatja.A forgatás jól sikerül partnerével Márkkal kiválóan együtt...
2024-10-22
|
Horror
Mia a 33 éves modell most elmeséli nekünk élete egyedi és egyben legszörnyűbb élményét.
2024-10-18
|
Merengő
Szeveroonyezsszkben hullott a hó, Vasilisa a 20 éves lány teát főzött a szamovárban. Barna,...
Friss hozzászólások
Legnépszerűbb írások:
2010-09-23
|
Egyéb
Barbara, Kedves!<br />
A villamoson láttam meg a nevetésedet, mintha csak Te lennél, akkor...
Hasonló történetek
Ismered azt az érzést, amikor rájössz, hogy valaki, valami iszonyúan hiányzik, és nem teljes az életed, mert nem kaphatod meg azt, amire istenigazából vágysz, nem kaphatod meg azt, amitől boldog lehetnél, kis morzsákra futja csak, de ez nem elég, mert a vagy szélviharként tombol benned?
De mi a célom… Magam sem tudom már, csak utazok, hogy eljussak egy olyan helyre, ami nem létezik. Nem létezhet, míg az ember, az egész emberi faj fel nem épül ebből a hihetetlen szellemi leépülésből, amin most keresztül megy…
Utazok…
Utazok…
Hozzászólások
Szívesen hoztam, örülök, hogy olvastad.