[2]
Természetesen ez a felkavaró remekmű sem nyerte el a közönség tetszését, és Fleischgruberwassert a bemutató után egy héttel rendkívül súlyosan bántalmazták egy elhagyatott raktárépületben. Ezek után jobbnak látta, ha egy időre elhagyja az országot, és álnéven kezd új életet a Pitcairn-szigeteken. Itt is tovább dolgozott - rejtett kamerával forgatott dokumentumfilmet a helybéliek mindennapi életéről. Ezeket a felvételeket a rendőrség később bizonyítékként lefoglalta, a rendezőnek pedig innen is sürgősen távoznia kellett. Végül Dél-Amerikában ért partot, itt töltötte a következő éveket. Azt az alantas vádat, miszerint Limában lányok futtatásából élt volna, azóta tételesen megcáfolták; mindazonáltal tény, hogy egy időre felhagyott a filmkészítéssel. (Azért itt is akadtak ötletei: az egyik szinopszisa egy szerencsétlen indián lányról szólt volna, akit megerőszakolnak a gazdag fehérek, ráadásul többször is, mindenféle pozícióban; egy másik pedig egy kevésbé szerencsétlen fehér lányról, aki dominának öltözve gazdag indiánokat korbácsol.) Végül 1999-ben, miután a Döglött tyúkok fő producerét a Ladoga-tóban találták meg, a hasában öt kiló ólommal, Fleischgruberwasser diadalmasan visszatért szülőhazájába, és összegyűjtött pénzét kockára téve, újból forgatni kezdett.
A végül 2000 tavaszára elkészült friss munkája az Ezredvég címet kapta. Dacára annak, hogy ez a film a rendező életművében eddig egyedülálló módon kosztümös darab, mégis alapérvényű igazságokat jelenít meg a modern korról. A főhős, III. Ottó német-római császár a II. Szilveszter pápától kapott alkimista főzetet megízlelve mély álomba merül, és a huszadik század utolsó napjaiban ébred csak fel. Némi bonyodalmak után egy szupermarketben kap munkát, mint árufeltöltő. Egy estén, miközben búsan mered a semmibe, véletlenül elbotlik egy pénztárosnőben, aki a megszólalásig hasonlít a bizánci császár lányára. Ottóban feltolulnak az emlékek, felgyújtja az áruházat, és a hölgyet maga elé kapva lóháton elvágtázik az új pirkadat fényeiben – de aztán elüti őket egy kombájn. III. Ottó a saját korában riad fel. Rádöbbenve, hogy mivé lesz a távoli jövőben a világ, nem tud tovább élni, és szándékosan megfertőzi magát maláriával. Az üzenet egyértelmű: a régmúlt értékeit az új kor visszavonhatatlanul gyűri maga alá. Az alkotás rendkívüli erejét csak növeli, hogy a Döglött tyúkok forgatásán megmaradt nyersanyagra készült (ezt a rendező annak idején gondosan elzárta egy páncélszekrénybe), amely az eltelt időben csak még érettebbé vált, illetve helyenként megpenészedett. A folyamatnak köszönhető hányászöld árnyalatú, foltos képek mindennél erőteljesebben közvetítik a rendező árnyalt kritikáját.
A filmre nem akadt forgalmazó, így Fleischgruberwasser maga látott neki a vetítések megszervezésének, melyeket különböző kocsmákban illetve szórakozóhelyeken tartottak, általában közvetlenül zárás előtt vagy hatalmas bulik után. A rendező mindig az adott helyszínen bérelt fel valakit, akire a vetítőgépet és a tekercseket bízta, ő maga továbbra is álruhában ült a nézők között. Holott szükségtelen volt az elővigyázatosság: a közönség a legtöbb esetben a legnagyobb türelmet, sőt apátiát tanúsította, bár meg kell vallani, hogy általában a jelenlévők nagy többsége félkómás állapotban leledzett. Ezekből az alkalmakból a rendező meglehetősen szép bevételre tett szert, miután a vetítések díját az adott hely tulajdonosával hozzáíratta a vendégek számláihoz; emiatt sem panaszkodott senki. Aztán a filmet teljesen váratlanul meghívták a Leibnizi Lecsó-esték nevű frissen létrehozott fesztiválra, ahol váratlan sikert aratott, és akadt egy befektető, aki hajlandó volt húszezer eurót beleinvesztálni egy következő filmbe.
Ez a munka, mely 2003-ban készült, és a Szőrgúnyás csillaghajó címet viseli, teljesen egyedülálló a rendező életművében. Fleischgruberwasser a korábbiaknál is radikálisabban szakított a bevett sémákkal, melynek eredményeképpen hihetetlenül erőteljes négyszázharminc perc született meg. A film látszólag teljesen összefüggéstelen jelenetekből áll, melyeket néhol húsz-huszonöt perces, a legkülönbözőbb, az egész vásznat egynemű, villódzó színekkel beborító szekvenciák választanak el egymástól. Ezek alá a rendező különböző frekvenciájú modulálatlan zajokat, vagy a hatvanas évek végét idéző zenéket kevert (Status Quo, Pink Floyd); a film végi, hetven percnyi gondosan megkomponált fény-, szín- és energialobbanásokat egy Hawkwind - koncert hanganyagával festette alá. Az élőszereplős jelenetekben emberek sétálnak, ülnek, szeretkeznek, fekszenek, de legfőképpen meditálnak egy lila fűvel borított réten, amelyre zöld színű ég borul.[3]
Néhány kritikus azzal vádolta a rendezőt, hogy feladva függetlenségét, végig a producer utasításait követte a rendezés során. Mások azonban minden előítéletüket félretéve lelkesedtek ezért a meghökkentően eredeti munkáért (meg kell jegyezni, hogy ők voltak kevesebben). Mi nem foglalunk állást ebben a vitában, a mű egyenletesen magas színvonala ezt feleslegessé teszi. Mindenesetre a második, és egyben sajnos utolsó Leibnizi Lecsó-esték ezzel az alkotással nyitott, és a hatás egyszerűen leírhatatlan volt – a mintegy tucatnyi főből álló, értő közönség a vetítés végén a vállára emelve ünnepelte Fleischgruberwassert, a producer pedig egy megható beszédben az új pszichedelikus kor beköszöntéről értekezett. Akár egy hosszú távú együttműködés kezdete is lehetett volna, ha a fesztivál nem szűnik meg; kár érte. A rendezőnek új támogatók után kellett néznie; 2005-ös új munkájának már a wattensi Katolikus Legényegylet volt a finanszírozója, akik abban a reményben támogatták az alkotót, hogy az a konzervatív értékek védelmezőjeként készít filmet a modern kor romlottságáról. (Meg kell jegyeznünk, hogy ez az elvárás teljesen abszurd volt – látszik, hogy a támogatóknak sejtelmük sem volt a korábbi életmű jellegéről!) Fleischgruberwasser eleget is tett az elvárásoknak, de olyan módon, hogy a bemutatón Legényegylet vezetője szívrohamot kapott, a tagok pedig beperelték az alkotót. Mivel az ügy azóta is húzódik, a filmnek máig nem volt nyilvános vetítése.
Szerencsére mi ott voltunk a Halotti lepel című opusz 2005. október 29-i wattensi zártkörű vetítésen, így be tudunk számolni a történtekről. A film főszereplője az LSD-t nyalogató, illetve hasist füstölő (célzás a Lecsófesztiválra!) sírásó, Klaus Wessel, akinek frigid felesége csak a nőgyógyásznál képes orgazmust elérni. A frusztrált Wessel egy borús szombat estén a hullaházban találkozik álmai asszonyával, aki viszont sajnálatos módon halott. A sírásó azonban mit sem törődik ezzel, elrabolja a korpuszt, és otthon egy hatalmas, formalinnal teli kádba rejti. Ezek után mintegy tizenöt percenként félhomályos, roncsolt beállításokban előveszi, és megállapíthatatlan dolgokat művel vele: a rendező itt csak sugall, de azt egyértelműen teszi! Mindeközben egy nevetséges kinézetű detektív kezd el nyomozni a hullarablás ügyében, de annyira ügyefogyott, hogy a legkisebb eredményt is képtelen elérni - mivel nem tud megfelelni a modern élet kihívásainak (felejthetetlen az a jelenet, amelyben beszorul a feje a mikrosütőbe). A helyi pletykák jóvoltából mintegy másfél órányi szerencsétlenkedés után mégis eljut Wesselhez, de soha nem szerezne ellene bizonyítékot, ha nem botlana keresztül egy műpéniszen, melyet a sírásó perverz praktikáihoz használ, és fejjel bele nem zuhanna a formalinba. Wessel menekülőre fogja; szürreális üldözési jelenet veszi kezdetét, amelyben a detektív krémesekkel és tortákkal dobálja a sírásót, aki különféle szexuális segédeszközökkel válaszol. Mindez sokáig eltart, csak az vet véget neki, hogy az elrabolt hulla hirtelen kilép a formalinból, és mindkettejüket kettétépi.
Bizony nagy veszteség, hogy ezt a szürreális tragiko-burleszket mindmáig nem élvezhette a nagyközönség! A Legényegylet reakciója érthetetlen, hiszen a rendező komolyan tekintettel volt rájuk: ezúttal egyetlen degenerált szereplője sem katolikus! Sajnos, újra meg kell állapítanunk, hogy a legtöbben még mindig éretlenek ennek a magas horderejű művészetnek a befogadására.
Fleischgruberwasser nem sokat bánkódott, és fittyet hányva az egyre csak dagadó és mind bonyolultabbá váló perre, új filmet készített. A költségeket ezúttal az állam a Fiatal Rendezők Támogatásáért létrehozott alapítványa állta, melynek döntéshozóit meggyőzte az a politikailag korrekt metódus, amellyel a rendező korábbi filmjeiben a bevándorlókat ábrázolta. [4] A Mesternek mindezidáig ez az utolsó munkája; 2008 legvégén mutatták be. Erről a műről még nem sokat lehet tudni; Fleischgruberwasser annyit elárult róla, hogy egy krimiről van szó, melyben egy Schopenhauer-rajongó filozófiaprofesszor a szabad idejében a helyi ócskapiacon markecol különféle lopott holmikkal, amíg egy napon az egyik vevője, aki inkább Hegelt kedveli, agyonveri egy korabeli kiadású Grimmelshausen-kötettel. A célpontban a bűn és bűnhődés örök kérdésköre áll, megfűszerezve a nélkülöző bevándorlókért való kiállással.
Jövőre vonatkozó terveiről a rendező nem szívesen beszél, mert, ahogy mondja, túlságosan sok múlik a sors kiszámíthatatlanságán. Mindenesetre erőteljesen foglalkoztatja valamelyik széles körben elismert klasszikus újszerű megfilmesítése; különösen egy Hamlet-parafrázis, melyben a szerepeket építőkockák alakítanák. Reméljük, hogy ez a páratlanul eredeti elképzelés megvalósulhat, bár tudjuk, hogy a közönségsiker esélye itt is a nullával egyenlő.
De persze mindez nem számít, elég, ha az értők szűk tábora átérezheti a Művek nagyszerűségét. Fleischgruberwasser eddigi életműve is maradandó, már-már felülmúlhatatlan értéket képvisel. Világos, hogy egyszer kultikus figurává fog emelkedni, filmjeinek híre szájról-szájra terjed majd az apró művészmozik poros termeiben, ahol majd a Kevesek összegyűlnek. Mi ismerni fogjuk őt, és a titkos tudás fog ragyogni szemünkben, ha egymásra tekintünk!
Jegyzetek:
[2] Talán nem teljesen világos, hogyan lehet az, hogy a hős egy képzeletbeli szárnyas elfogyasztására így reagál, de a jelenség létezik - a szakirodalom a pszichoregresszió szóval jelöli.
[3] Még ez a film is szovkolorban pompázik – a forgatás után még mindig fel nem használt nyersanyagot a rendező afrikai éhezőknek adományozta.
[4] A feltételezés, miszerint a rendező azért jutott hozzá ehhez az összeghez, mert a hajdani Lecsófesztivál főszervezőjét kinevezték volna az alapítvány fővédnökévé, teljességgel abszurd. Ezt az állítást csak a vegytiszta rosszindulat szülhette.
Ha nem akarsz lemaradni:
Értesülj a legfrissebb történetekről első kézből ott, ahol akarod!
Legfrissebb történetek:
2025-04-11
|
Sci-fi
Az alábbi írás egy történet első része, nincs befejezve, finomitasra szorul, egy szilánk....
2025-04-07
|
Történetek
Egy szombat kora délután belerúgtam az ajtófélfába s eltört a lábujjam, s ha ez nem lenne...
2025-04-02
|
Regény
Emma, egy fiatal és sportos lány, élete fordulóponthoz érkezik, amikor a 18. születésnapja...
2025-03-27
|
Merengő
A borját szoptató tehén, vagy a becsapódó aszteroida, vagy a megafos hazugságai. Ti délceg...
2025-03-20
|
Horror
A telefonja vibrálni kezdett, nálam pedig megjelent róla egy kép a kijelzőn.<br />
– Ez így...
Friss hozzászólások
Legnépszerűbb írások:
2010-09-23
|
Egyéb
Barbara, Kedves!<br />
A villamoson láttam meg a nevetésedet, mintha csak Te lennél, akkor...
Ausztria rohad - adalékok egy osztrák szerzői filmes portréjához
Beküldte: Anonymous,
2009-07-02 00:00:00
|
Egyéb
Hasonló történetek
"Az ember akkor jön rá milyen fontos egy állat, vagy egy ember, ha elveszíti." Már nem tudom ki is mondta ezt, de igaza volt. És ha valakit nem szerettünk, vagy úgy éreztük nem olyan fontos, rájöhetünk hogy ez még se így van...
- Beszélhetnénk négyszemközt? - kérdezte az orvos.
- Hát persze, természetesen. Egy csendesebb helyre vezetett. Várakozva néztem rá, ugyan mondjon már valamit, de ő nem mondott, hanem kérdezett...
- Mit jelent neked ez a fiú? - meglepődtem, hogy máris letegez. Valami oka lehetett ennek a bizalmaskodásnak, és most nem a korkülönbségre gondoltam, bár az volt bőven. Azért válaszoltam:
- Nekem... nekem mindent. Tudom, ez így elég sablonos, de én tényleg nagyon szeretem......
- Hát persze, természetesen. Egy csendesebb helyre vezetett. Várakozva néztem rá, ugyan mondjon már valamit, de ő nem mondott, hanem kérdezett...
- Mit jelent neked ez a fiú? - meglepődtem, hogy máris letegez. Valami oka lehetett ennek a bizalmaskodásnak, és most nem a korkülönbségre gondoltam, bár az volt bőven. Azért válaszoltam:
- Nekem... nekem mindent. Tudom, ez így elég sablonos, de én tényleg nagyon szeretem......
Hozzászólások