Üdvözlöm Kedves Olvasó. Talán Ön is elfáradt egy kicsit a hétköznapok sivár mezsgyéjén és a városi sivatagból egy élmény dús világba vágyik velem együtt. Örülök, hogy újra olvasásnyi távolságba kerülhetünk és közösen szállhatunk fel a szabadság, harmónia, gyönyörűség és csodálkozás világába kalauzoló képzeletbeli madárra, ami elrepít minket a boldogság pihentető szigetére. Induljunk hát útnak, mert várnak már ránk tollas barátaink, hogy ismét elkápráztassanak bennünket megannyi élménnyel.
Menyasszonyommal is nyeregbe pattantunk és motorral 40 perc alatt már a Hanságliget utáni második hídnál jobbra le is fordultunk a főútról.
A szávízi strand bejáratánál toporogtunk bebocsátásra várva. Igaz, már este 7 óra volt, de akkor kezdődik ott az igazi élet. Madaraink ugyanis főleg hajnalban vagy alkonyatkor a legaktívabbak.
A Hanság-rehabilitáció madárvártáján nyakamba akasztottam távcsövemet és kezdetét vette a megfigyelés. Pár perc múlva csatlakozott hozzánk az a természetbarát is, akivel egy hete a Dévényi-vár árnyékában Európa egyik legszínesebb madarának megkeresésére tettünk egy rövid túrát. Jakab Zoltán Úrral nemcsak a gyurgyalagok féltve őrzött titkait próbáltuk felfedni, hanem a Hanság élő világának kérdéseire is választ kerestünk.
Aki messzelátó nélkül érkezik a több méter magas kilátóra, Őt is hamar rabul ejtheti a 38 cm hosszú, fehér, harsányan kiáltozó mozgékony madarak. A leggyakoribb sirályfajunk népes tábora tanyázik ezen a tájékon és bizony bőséges látnivalóval ajándékozza meg a szemlélőt. A kukkerral szinte követhetetlen szárnyasokat igazán élvezetes megfigyelni. A villámgyors manőverezéseikkel hatják igába a gyengéden simogató májusi szelet. Tavaly viszont szemtanúja lehettem egy igazán látványos jelenetnek. Egy barna rétihéja a dankák tojásaira fente a csőrét. A predátor betört a sirályok közé és ekkor elszabadult a pokol. A békésen szárnyaló vagy épp fészken ücsörgő prédákból mindenre elszánt kőkemény veszedelmes ellenfelek lettek. Felemelkedett a vijjogó fehér felhő és a betolakodó visszaverésére vállalkozott. A 100 főnél népesebb családját féltő tollgombóc rátámadt a héjára és az üldözőből üldözött lett. Ekkor lejátszódott az égben vívott háborúban a sok lúd disznót győz című jelenet.
Természetesen nem szabad neheztelni sem a sasokra, sem másokra, kik a számunkra kegyetlennek tűnő módszerrel szerzik táplálékaikat. Amikor mi a bolt polcairól leemelünk egy-egy celofánba csomagolt húst, nem gondolunk az eredetére, feldolgozására. A vasárnapi ebédkor egy-egy friss csirkecombot majszolgatva nekem sem az állat levágásán jár az eszem. Mi nem szeretjük látni, miként készül el a hús, csupán a műanyagba csomagolt végeredmény érdekel minket. Viszont pl. a barna rétihéjának nincs más lehetősége jól lakni. Ők a zsákmány elejtését nem bízhatják másra. Ezért kérem Kedves Olvasót, ha lát egy hasonló jelenetet, ne gondoljunk semmi rosszra. A TV is félelmetes gyilkosnak, pusztítónak, szörnynek állítja be őket, pedig semmivel nem különbek, mint mi. Mi is szeretjük a sült oldalast ropogósan leszopogatni és utána a zsírját kenyérrel kitörölni, Ők is ugyanezt teszik csak a maguk módján.
Aki viszont messzelátót is hoz magával, a hazai fauna egyik legkarakteresebb egyéniségével is megismerkedhet. A kb. nagykócsag nagyságú hófehér kanalas gémek csoportját gyakran látom ezen a területen, a térdig érő vízben gázolni. Ellentétben a szürke gémmel, ők folyamatosan mozognak és laza csapatban (madarász nyelven) kaszálnak a vízben. Jobbra-balra mozgatják jellegzetes nevüket is adó kanalas lapátcsőrüket és szűrik át a vizet, hogy apró vízi rovarokkal, rákokkal, férgekkel töltsék tele hasukat. Egyszer szemtanúja voltam, miként a két lapát között egy jókora ponty vergődött. Földbe gyökerezett lábakkal és tátott szájjal figyeltem, hogyan küzd meg az országban ritkán látható szárnyas a számára szokatlanul termetes zsákmánnyal. A jellegzetes tollas barátunkat viszont már reptében is könnyen beazonosíthatjuk. Ők ugyanis távolról hasonló kis kócsagtól, nagykócsagtól ellentétben nyújtott nyakkal repülnek, mint a gólyák.
A Hanságban azonban hamar tovaszáll az idő, mint a vándorsólyom. Alig vettük le párszor szemünkről a kézi távcsövet, máris a búcsúzó nap sugarai festették meseszéppé a látó határunkból hevesen menekülő vízityúkot. A Mosoni-Dunán sem ritka, tőkés réce (vadkacsa) felénél alig nagyobb, sötét színű szárnyason legeltettük ilyen látványra kiéhezett szemeinket. A felső testén a fekete részt egy fehér csík válassza el a tompa sötétkék tollaitól. Homlokán és csőrének tövén a távolról is könnyen felismerhető rikító piros teszi még dekoratívvá tollas barátainkat. Szépségében azonban sokáig nem osztozhattunk, mivel gyorsan elmenekült a nádas óvó várába.
De így sem maradt egy másodpercig sem lekötetlenül figyelmünk. Az elköszönő Nap színeinek játékában egy szürke gém ácsorgott türelmesen a nyílt víztükörben. A lassan eltávozó csillagunk tejeskávé barnává festette a felszínt és megbabonázó színek kavalkádjának mámorától részegülve szüntelen a fényképezőgép exponáló gombját kattogattam, hogy az ott átélt események ne csak gondolataimban, hanem képi megjelenítésben is újra és újra felidézhetőek lehessenek.
Aki rááldoz egy estét tollas barátaink megfigyelésére a Hanság-rehabilitáció madárvártáján, nem fog csalódni.
Aki szemtanúja lesz egy fenti történetnek, soha nem felejti el az ott látottakat.
Aki viszont átérez egy ilyen alkalmat, tiszta szívből átengedi magát a hangulatnak, kinyílik és átitatja lelkét a természet mindent elborító nektárjával, egy olyan mások számára csak délibábként kergetett élményben lehet része, melyet úgy hívnak, a boldogság.
Madárbaráti üdvözlettel:
Nagy Kornél
Ha nem akarsz lemaradni:
Értesülj a legfrissebb történetekről első kézből ott, ahol akarod!
Legfrissebb történetek:
2024-11-23
|
Novella
Egy fiatal férfi randevúra hívja az ismert színésznőt.
2024-11-22
|
Novella
Ebben a rövid történetben egy idős bácsi jelenik meg a kertvárosi kis kocsma ajtajában kutyájával....
2024-11-19
|
Novella
Édesanyja és unokabátyja szexualitásának egy kislányra gyakorolt hatása.
2024-11-18
|
Novella
Egy tanárnő igyekszik meggyőzni tanítványát, végül saját csapdájába esik.
2024-11-17
|
Novella
A helyszín Argentína.Miguel és párja Sofia életük versenyére készülnek.Vajon győzelmet vagy...
Friss hozzászólások
Legnépszerűbb írások:
2010-09-23
|
Egyéb
Barbara, Kedves!<br />
A villamoson láttam meg a nevetésedet, mintha csak Te lennél, akkor...
Hasonló történetek
"Az ember akkor jön rá milyen fontos egy állat, vagy egy ember, ha elveszíti." Már nem tudom ki is mondta ezt, de igaza volt. És ha valakit nem szerettünk, vagy úgy éreztük nem olyan fontos, rájöhetünk hogy ez még se így van...
Beküldte: Anonymous ,
2001-08-01 00:00:00
|
Egyéb
Nem is tudom, ti szeretitek a romantikát?
Hozzászólások
EZ VALAMI PROPAGANDAANYAG HOGY SOKAN LÁTOGASANAK FELÉTEK ÉS LEPENYÁLJÁK A BELÉPŐT? :angry:
AMÚGY IMÁDOM AZ ÁLLATOS SZTORIKAT FOLYTASD!!! LEGYEN BENNE A KÖVETKEZŐBEN SOK SAS! :heart_eyes:
Igyekszem!!!
A Hanság - rehabilitáció Bősárkány (Csorna) mellett, egy szép nagy terület, ami el lett mocsarasítva. Itt külön a tollas barátaink igényeire alakították ki a helyet, a régi lecsapolást megelőző időket idézi.
Belépőt NEM kérnek, csupán egy megszorítás van. A madárvárta (kilátó) után a belépés TILOS! (Ismerek természetfotóst aki nem hitt el, és pár tízezer forintot fizetett érte.) Ettől olyan vonzó a madarászok számára. Itt már láttak FEKETE SAST!! is!!!.Lassan nemzetközi hírnevet kap! A megye 2. legjobb helye! (első a Fertő tó Saród Mexikó puszta .
Kornél
u.i. most még van pár sztorim a raktárba, de... Sasos!!! Oké, a kedvedért írok olyat is! Nemrég egy Barna kányával hozott össze a sors, de láttam az nap Turul madarat is(azaz kerecsen sólymot, ami az 50Ft-os hát oldalán csillog).Ezt is papírra vetem!!!
u.i.: ha bár milyen madárról szeretnél olvasni és van róla személyes élményem , szívessen megosztom Veled!