2005. január 22-én reggel 9 órakor egyik természetbarátommal a Szigetköz közepén egy aszfalt úton türelmetlenül készülődtünk össze, hogy újra bebocsátást nyerhessünk a különleges táj varázslatos világába. A rengeteg pulóver, két nadrág, nagykabát, sapka, kesztyű, sál elengedhetetlen kelléke a téli világ megszemlélésére vállalkozóknak. Nyakunkba akasztottuk távcsöveinket és lekanyarodtunk a műútról. Kezdetét vette a kaland.
Bakancsaink örömmel léptek rá a földútra, mely évszakoktól függetlenül mindig mesebeli világba kalauzolt el bennünket. Télen, a Természet színpadán sokan csak az elmúlást és a dermesztő hideg mozdulatlanságát vélik felfedezni, de ettől a valóság szerencsére távol áll. Igaz, kőkeményen kopogott lábbelink a befagyott tócsák vastag jegén, de a levelektől lecsupaszított fák vázaiban a süvöltők népes csapata kutatta szerény testünknek megfelelő fűtőanyagot.
Tengelicék 10-20 fős csoportja is vidáman csilingelt a csonttá fagyott fák tetején. Talán kevesen ismerik őket, pedig feltűnő tollruhájukkal az ezerszínű madárvilág tündöklő példányai. Ismeretlenségük azért is megmagyarázhatatlan számomra, mert közöttünk élnek. Ha kilépünk az utcára könnyen rá lelünk, akár a főút környékén elszórt fák lombkoronájában is egész évben. Mivel nem ritka madár, aki csak szeretne, hamar rátalálhat akár 10 perces városi séta során is. Arca piros, fehér, fekete színekben pompázik, mely távolról is jól felismerhetővé teszi, de a sajátos rikító sárga szárnycsíkja is könnyen elárulja, hogy ő tengelic. Furcsa világot élünk. Az oroszlánt, krokodilt, zsiráfot mindenki felismeri, pedig természetes körülmények között csak pár embernek adatik meg látni őket. A mi tollas barátunkkal minden nap találkozhatunk, mégis kevesen vagyunk annyira kedvesek magunkhoz, hogy megfigyelésével – mint egy csepp mézzel – édesítsük meg életünket.
A kanyargó jéggé dermesztett út viszont hívott minket az előttünk álló területek meghódítására. Így hát újra kopogtatni kezdtük bakancsainkat és haladtunk a hideg világban. Balra a Duna mellékágaiban hófehér nagykócsagok türelmesen ácsorogtak az 1-2 fokos vízben. Szárcsák nagyobb csapata úszott el előlünk. Távolban tőkés récékből álló csoport közé kis bukók keveredtek és így tették változatossá, izgalmassá a tájat.
Egyszer csak elértünk a töltéshez. Felmerészkedtem rá. Kedves Olvasó – aki most a meleg szobában kezében tartja az újságot – talán nehezen tud azonosulni azzal az érzéssel amit akkor átéltem. Szó szerint arcomra fagyott a mosoly. Erdő oltalmazó világából kikerültem egy akadálymentes terepre, hol a kegyetlen hideggel karöltve a szelek ura fitogtatta félelmetes erejét. Kilenc rétegű ruhámon, mint a szita átfújt a lélekgyötrő szél. Egy életvidám élményektől lelkes madarászból varázsütésre reszkető, fogvacogtató, didergő, összehúzódó, vöröslő arcú lényre változtatott. Visszavonulás és már eliszkoltam a viharos erejű, emberfeletti erők elől a fák oltalmába.
Kissé megtörten haladtunk tovább, mikor egyszer csak megpillantottunk valakit. Nem, jól olvassa Kedves Olvasó ,nem valamit valakit! Gigantikus méretével belehasított gondolataimba. Rátaláltunk?! Előttünk szállt az egek királya, a Szigetköz Óriása. Csak érdekességképp. A Turul madárnál – melyet a kerecsensólyommal azonosítanak, és az 50 Ft-os fonákján is rajta van – több mint 50%-kal nagyobb! Hatalmas kiterjesztett szárnyakkal – minket még előbb a töltésről visszakényszerítő - jeges szelet meglovagló predátor tőlünk pár száz méterre a víz fölött járőrözött.
A Réti sas fokozottan védett faj, természetvédelmi értéke 1 000000 Ft. Magyarországon tavaly kb. 120 pár költött és télen az északi vendégekkel is csupán 700-an vannak. Az adatokból is látszik, hogy mennyire ritka. Ennek köszönhetően is hihetetlenül megörültünk a ragadozó madárnak. Nehezen tudtuk volna elképzelni, hogy boldogságunk fokozható. Ekkor azonban megjelent egy újabb sas és egy újabb sas és egy újabb sas. Nem a tű akadt meg a bakelit lemezen, hanem az első példány mellé felsorakozott további három. És így együtt négyen írták be magukat kitörölhetetlenül emlékezetünkbe.
Sokan a madarak közül a sasokat emlegetik, mert hatalmas robosztus termetükkel bálványozhatóak. És egy olyan területet uralnak, ahová mi csak többnyire nagy és hangos fémdarabokkal juthatunk el ideig-óráig. Mi rátaláltunk a szigetközi Óriásokra és az árnyékukban alázattal és mélységes hódolattal figyeltük Őket.
A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület a Réti sast megmentését műfészkek kirakásával, a fészkek őrzésével, élőhelyük oltalmazásával, téli etetésükkel sikeresen védik. Reméljük egyszer majd a madarak is barátként gondolnak ránk szívükbe fogadnak minket, igaz addig még sok-sok társadalmi munkára van szükség „a természet szolgálatába.”
Madárbaráti üdvözlettel:
Nagy Kornél
Ha nem akarsz lemaradni:
Értesülj a legfrissebb történetekről első kézből ott, ahol akarod!
Legfrissebb történetek:
2024-11-23
|
Novella
Egy fiatal férfi randevúra hívja az ismert színésznőt.
2024-11-22
|
Novella
Ebben a rövid történetben egy idős bácsi jelenik meg a kertvárosi kis kocsma ajtajában kutyájával....
2024-11-19
|
Novella
Édesanyja és unokabátyja szexualitásának egy kislányra gyakorolt hatása.
2024-11-18
|
Novella
Egy tanárnő igyekszik meggyőzni tanítványát, végül saját csapdájába esik.
2024-11-17
|
Novella
A helyszín Argentína.Miguel és párja Sofia életük versenyére készülnek.Vajon győzelmet vagy...
Friss hozzászólások
Legnépszerűbb írások:
2010-09-23
|
Egyéb
Barbara, Kedves!<br />
A villamoson láttam meg a nevetésedet, mintha csak Te lennél, akkor...
Hasonló történetek
Beküldte: Anonymous ,
2001-08-01 00:00:00
|
Egyéb
Nem is tudom, ti szeretitek a romantikát?
Beküldte: Anonymous ,
2004-05-16 00:00:00
|
Egyéb
De ha tényleg szeret? Megvár. És megvárom. Megvárjuk egymást, addig a pillanatig, amíg elveszünk egymás tekintetében. És amikor, - mint mikor elalszunk, és ébredünk, hogy a kiesett álmok mikor is jöttek, - megcsókoljuk egymást. Az lesz a szerelem. Mikor csak odahajolok, és egy apró csókot pihegek az ajkaira. Mikor átkarolom, és kiráz a hideg, mikor megremeg a kezem. És nem érdekel, hogy izzad a tenyerem, hogy a hajam kócos, hogy őt is rázza a hideg...
Hozzászólások
Tetszenek az írásaid.. és szavamra mondom, szívesen Veletek tartanék egy-egy ilyen "lélekgyógyító" túrán... :hushed:
Ami elszomorít, az az... hogy akikhez szólnia kellene ezen írásoknak, akik semmibe véve pusztítják a természetet.. s vele együtt a természet csodálatos teremtményeit... azok nem hiszem hogy végigolvassák írásaidat.. :o((( :hushed:
De ha csak 1 ilyen EMBER szívében "megmozdítanak" valamit soraid... MÁR MEGÉRTE!!!
További sikeres munkát, sok-sok erőt és kitartást kívánok Nektek!!
Madárbaráti üdvözletemet küldöm!!
Andrea
Köszönöm szépen a dícséretet és a hozzászólást. Az biztos, hogy érdemes kirándulni egyet-egyet akár a lakóhelyhez közeli erdőben. Helyreteszi az ember lelki világát. Többek 2-3 hétre mennek szabira, nekünk egy-egy terepen eltöltött nap is elég ahhoz, hogy az emberi tulajdonságoktól megtisztulva szabadon térhessünk haza. Pl. most szombaton reggel 5 óra után már a Duna felé siettem Simsonnal és az ott átélt mesés hangulat jó pár napig rányomta bélyegét a közérzetre. Érdemes, sőt egy idő után nélkülözhetetlen egy jó kirándulás, már csak azért is, mert miért maradnánk ki az élet egyik szebbik oldalából?
Köszi a lelkesítő sorokat. A történetíráson túl (melyeket nem ritkán akár a városi havilap, de néha megyei napilap is közzétesz) különböző rendezvényeken történő játékos vetélkedők szervezésével is igyekszünk bővíteni eszköztárunkat. Ezen kívül tartottunk már előadásokat, sőt diavetítést is. Egy-egy jól elkészült fotóval is be lehet találni az emberek szívébe. A mókusokról készült felvételeket a többség imádja. De természetesen a pillangók képei is mesélnek. Ezen kívül még rendezvényeket szervezünk és pl. csatlakozunk a Nemzetközi Madármegfigyelő Naphoz. Tavaly októberben két napon összesen 97 embert sikerült a természet megfigyelésére invitálnunk.
Dolgozunk szívből, lélekből, hogy egyszer talán tollas barátaink sokak kellemes ismerőse legyen.
Kornél